Om IBSEN Museum & Teater

IBSEN Museum & Teater forvalter, formidler og forsker på Henrik Ibsens liv og dramatikk.

Henrik Ibsen og kona Suzannah bodde i leiligheten i Arbins gate hvor museet ligger, fra 1895- 1906. I 2006 åpnet en renovert og autentisk leilighet for publikum til stor norsk og internasjonal interesse.

Museet har historie tilbake til 1990 da skuespiller Knut Wigert tok initiativ til å leie leiligheten, med et ønske om å tilgjengeliggjøre den for publikum. I 1993 var det Norsk Folkemuseum som overtok driften for Ibsenmuseet.

Etter 3 år med ombygging kunne teatersalen åpne for gjestespill våren 2022, og Ibsen Museum & Teater ble etablert som nytt navn. På grunn av manglende driftsmidler i 2023, er teaterdelen av virksomheten stengt inntil videre.

Museet, med utstilling og Ibsens leilighet, åpnet 1. juli 2023

IBSEN Museum & Teater er en del av stiftelsen Norsk Folkemuseum.

Museum24:Portal - 2024.03.08
Grunnstilsett-versjon: 1